Sunday 7 September 2014

SANTAI-SANTAI PETANG

Selamat petang semua....Ambil kesempatan sekejap time anak dah tidur,mamanya berblog sebentar...
Petang nii...rasa macam nak share cara buat kek coklat...
Resepi ni arwah kakak saya yang ajar & saya ingat lagi sehingga kini....
Sebelum-sebelum ni masa bujang rajin buat kek ni,jamu kawan-kawan makan....Seronok je rasa...
Tak tahu pasal apa saya rajin buat...tapi xnak makan yang sendiri buat...hahahaha...kelakar je rasa!!
Kalau orang buat saya makan hehehee....

Ok banyak pula ceritanya...Padahal nak cerita resepi kek coklat je!!Yang tadi sekadar selingan je...
Cara membuat kek ni sangat mudah & sekejap je buatnya,xsampai pun 1/2 jam buat...bagi saya la!!Orang lain saya xpasti la....

Kek ni boleh guna 2 cara....sama ada nak bakar @ kukus...Kedua-duanya boleh yang beza kukus xboleh simpan lama-lama,bakar bolehla tahan lama sedikit...Tapi yang best kukus sebabnya lembut,yang xde gigi pun boleh makan tau!!

Ni haaa,,,dia resepi kek coklat yang simple dari saya...

****BAHAN-BAHANNYA*****

-2 cawan tepung gandum
-2 1/4cawan gula halus
-3 biji telur
-1 sudu kecil baking powder
-1 sudu kecil soda bikarbonat
-1 cawan serbuk koko + 1 cawan air panas (kacau & sebatikan)
-1 cawan susu cair
-1 cawan minyak

Cara-caranya:
-Telur & gula kacau sehingga nampak kembang
-Kemudian masukkan tepung yang sudah diayak bersama baking powder & soda bikarbonat
-Masukkan serbuk koko yang juga telah dikacau bersama air panas
-Seterusnya masukkan susu cair & akhir sekali masukkan minyak
-Sebatikan/kacau sehingga larut (maklumlah letak minyak kan)
-Masukkan dalam bekas untuk dibakar @ dikukus

Haaa...mudah aje kan!!Nak lagi sedap boleh letak coklat masakan yang dicairkan bersama buttercup @ planta & boleh hias atas kek dengan coklat urai @ badam pun boleh....Terpulang pada citarasa anda...
Selamat mencuba yea...Oppsss lupa plak nk letak gambar hehhe....ni dia kek yang dah siap



No comments:

Post a Comment