Friday 26 September 2014

JERAWAT IGAUAN SETIAP WANITA

Selamat pagi..Hari ini saya ingin kongsikan dalam blog saya pasal jerawat..Benda yang paling ditakuti oleh setiap wanita...Mari kita 



lihat apakah itu JERAWAT ??


Merupakan satu fenomena biological yang terjadi pada kulitakibat dari masalah keradangan tisu pada bahagian kelenjar minyak di kulit muka manusia.Ia sering muncul pada bahagian yang selalu berminyak seperti kulit muka & kulit badan.Jerawat ada tiga kategori iaitu jerawat ringan,jerawat sederhana & jerawat kronik.

Jerawat ringan-Biasanya mempunyai sedikit bintik & jerawat.Masalah jerawat ini hanya dikategorikan sebagai "ringan" sekiranya jumlah lesi (bintik merah,nanah putih yang tercela) kurang dari 30.

Jerawat sederhana-Dalam kategori ini anda akan mengalami banyak bintik jeragat & jerawat yang berwarna hitam & belakang badan.

Jerawat kronik-Anda akan mengalami banyak nodul besar yang berwarna merah & terasa sakit & berdenyut pada bahagian muka,dada,belakang badan & anggota tubuh lain.Keradangan kulit akan berlaku jika kalenjar minyak mengeluarkan kuantiti minyak & sebum secara berlebihan & menyebabkan kalenjar minyak tersumbat.

Terdapat 5 cara mencegah tumbuhnya JERAWAT :

1)Banyakkan makan bawang putih

-Bawang putih dapat menghancurkan bakteria yang ada pada pori-pori kulit.Selain itu bawang putih juga berfungsi meningkatkan sistem imunisasi tubuh,termasuk kulit sehingga dapat mencegah tumbuhnya jerawat.

2)Sinari kulit dengan matahari

-Kulit memerlukan sinar matahari supaya terjaga kesihatannya sehingga sel-sel dapat aktif secara sempurna.Biarkan kulit terkena sinar matahari pagi paling tidak 15 minit setiap hari.

3)Senaman & tidur yang cukup

-Stress yang anda alami setiap hari juga akan menyebabkan ketidakseimbangan hormon & akhirnya menyebabkan jerawat tumbuh.Senaman & tidur yang cukup akan membantu tubuh menstabilkan kembali hormon-hormon anda.

4)Cuci muka dengan air suam

-Jerawat boleh tumbuh kerana kotoran yang memasuki pori-pori kulit.Air suam akan membuat pori-pori terbuka untuk sementara,sehingga sabun pencuci muka anda boleh membersih kulit secara maksima.

5)Bersihkan tubuh dari toksin

-Makanan yang kurang bersih & persekitaran kita terdedah setiap hari dapat menjadi toksin & merangsang tumbuhnya jerawat di kulit.Minum air putih yang secukupnya setiap hari.Toksin-toksin yang terdapat dalam tubuh akan keluar bersama air kencing & najis.



Set Shaklee untuk hilangkan jerawat & kesan parut.



Vita-C 

-Membantu proses pembaikan tisu terutamanya bekas-bekas jerawat & parut.Juga mengandungi kolagen yang membantu menguatkan sel kulit.

B-Complex

-Membantu dalam mengurangkan stress & kelesuan,membantu wajah kelihatan lebih segar & tidak kusam.

Vita E

-Membantu mengurangkan parut,meningkatkan ketahanan sel kulit,mengelakkan tisu teroksida menyebabkan kulit lebih gebu.

Untuk keterangan lanjut,anda boleh hubungi saya

call/sms/whatsapp/wechat/telegram 0163102372   fb : faezah mohamed said     fb pages : good health for life

No comments:

Post a Comment