Saturday, 22 November 2014

KHASIAT PETOLA


Agak-agak anda makan tak sayur ni??

Nak dijadikan cerita sayur ni saya memang tak makan,tetapi sejak duduk di asrama masa tahun 2006/2007 cuba makan rupaya sedap juga yea sayur ni.Biasanya masak tumis air je!OK malam ni nak kongsi sedikit tentang khasiat sayur petola.Jom kita tengok apa antara khasiat-khasiatnya.


Petola adalah rendah lemak tepu dan rendah kalori.Ia benar-benar kaya dengan serat pemakanan,vitamin C,riboflavin,zink,thiamin,besi dan magnesium.


1)Pembersih darah

-Memakan petola dengan kerap adalah cara yang berkesan untuk membersihkan darah anda dari bahan tercemar.Di samping itu ia bertindak untuk meningkatkan kesihatan organ hati.


2)Penyembuhan penyakit kuning

-Khasiat yang diperolehi daripada sayuran ini berupaya menyembuhkan jaundis (sakit kuning) kerana keupayaannya membersihkan organ hati.


3)Bermanfaat untuk penyakit kencing manis

-Kualiti tertentu terdapat pada petola membolehkan ia membantu pesakit kencing manis.Ini kerana kewujudan insulin seperti peptida dalam sayuran ini yang dapat mengurangkan paras gula dalam darah.Selain itu juga mengawal paras tahap insulin darah ke kuantiti yang diperlukan.


4)Membantu penurunan berat badan

-Ia adalah sangat rendah dalam kandungan lemak tepu,ia mempunyai penggunaan yang lebih rendah kolestrol ke arah badan,ia menawarkan jumlah yang sangat ideal lemak dan kalori,mengandungi banyak air di dalamnya.Nilai pemakanan yang terdapat pada petola seperti serat pemakanan,vitamin dan mineral adalah sumber penting untuk mengurangkan berat badan.


5)Memiliki sifat laksatif

-Sayuran ini diiktiraf kerana mempunyai sifat-sifat julap sihat secara semulajadi.Petola boleh dijadikan sebagai ubat yang amat berkesan terhadap masalah sembelit dan mugkin juga boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit buasir.Ia mempunyai keupayaan membantu sistem penghadaman perut.


6)Anti-radang dan antibiotik

-Sifat anti-radang dan antibiotik seolah-olah berkaitan dengan sayur-sayuran tertentu.Ia adalah kaedah semulajadi yang sangat baik untuk menghapuskan sebatian toksik pada badan.


7)Mengukuhkan sistem imun

-Mekanisme pertahanan yang kuat bermakna badan akan lebih mampu untuk bertahan dalam jangkitan bakteria dan mengekal kesihatan.Petola dikatakan mempunyai sumber mekanisme pertahanan untuk memerangi jangkitan dan juga virus.


8)Baik untuk perut

-Selulosa yang banyak dalam petola membantu anda untuk memerangani masalah usus dan dan di samping itu membantu penyembuhan buasir.




              untuk sebarang pertanyaan boleh hubungi :

                                               
Mama Hana <<0175690765>>
                                            fb:https://www.facebook.com/faezah.mohamedsaid
fb pages:Pengedar Shaklee Balakong

14 comments:

  1. Saya pun Suka Sayur ni masa tnggl di asrama.. Mmg menu makann asrama kan.. Hehe.. Mmg sedap.. Manis je..
    Tips Atasi Kulit Kering

    ReplyDelete
  2. Patola biarpun pahit tapi baik untuk mereka yang mempunyai darah tinggi.

    ReplyDelete
  3. Antara favorite saya. Rebus dgn udang saja selain bwg pun sedap

    ReplyDelete
  4. Sama.. kat asrama pun masak air je. Hehe. Rasanya memang asrama lauknya lebih kurangkan. Kebetulan memang saya suka petola.

    ReplyDelete
  5. Saya memang suka petola..mkn ngan nasi panas pastu add on sambal belacan. ..mmg kebabooommm

    laksam kelantan yang lazat

    ReplyDelete
  6. kalau balik kpg husband...mesti mertua ade masak sayur petola.kalau rumah sendiri...jauh sekali.hehee...dah tau khasiat blh berjinak2 makan nie.

    Karnival Upin & Ipin 2014,PICC Putrajaya

    ReplyDelete
  7. Banyak betul khasiat petola ni ya...selama ni tahu makan je...huhu

    kelebihan kacang soya

    ReplyDelete
  8. huda dan anak2 memang sukakan petola. hari2 buat pun xjemu tapi menu lain2 la kan.hehe..sebelum nie tahu masak makan ja. Yg lain ku tahu. dan sekarang memang dah tau dah apa khasiat dia. tq dear for this valuable info!

    JommSihatDanCantik -> JAWAPAN KEPADA SEBUAH KEHIDUPAN YANG LEBIH BERMAKNA

    ReplyDelete
  9. Bagus petola ni...cuma lau makan kat kedai terkena pulak yang dah tua...terganggu makan..

    Idea Kabinet Dapur

    ReplyDelete
  10. Dulu-dulu tak berapa pandai makan petola ni. Tapi bila buat sup, sedap pula rasanya. Bila dah tahu tentang khasiat petola ni, kena masak selalu nampaknya.
    Baca Tentang Set Berpantang Terbaik

    ReplyDelete
  11. Baru je masak sayur ni beberapa hari lepas. memang suka sangat. thanks atas info yang bermanfaat ni...

    Tips Cepat Hamil Untuk Isteri Yang Kerapkali Keguguran: Jom Ikhtiar Sebelum Usia Makin Meningkat!!

    ReplyDelete
  12. Sedap masak air..mak selalu masak waktu kecil dulu..jadi suka makan yang mak masak je tak pernah masak sendiri petola ni

    Idam IPad Air 2

    ReplyDelete